I Sussis skafferi

Matbloggstoppen

LCHF-pizza à la Mariann

Publicerad 2012-03-05 13:07:07 i Matigt!

LCHF – PIZZA à la Mariann (jag använde grädde istället för vatten, annars är all text snodd rakt av från http://mariannslchf.se/marianns-variant-av-lchf-pizza/)    Som INTE smakar omelett eller är degig.    för 1 pizzabotten:    1 ägg  1 msk grädde  0,5 dl kokosnötsmjöl  1 tsk fiberhusk  0,5 tsk bakpulver  1 msk smulad oregano och/eller basilika  1/4 tsk salt    Gör så här:    Vispa ägg fluffigt i några minuter, tillsätt grädde och blanda. Blanda de torra ingredienserna och blanda väl runt. Låt svälla i 5 min. Lägg degklumpen på bakplåtspapper och kavla ut den med ett bakplåtspapper över degen, eller tryck ut den till lämplig tjocklek och storlek. Grädda i 200 grader i ca 7 minuter.  (Pizzabottnarna här kan styckfrysas med smörgåspapper emellan, bara att ta fram och tina dem lite lätt, lägga på det gottiga och grädda vidare.)  Ta ut pizzabottnen och sänk temperaturen till 175 och lägg på tomatsås/tomatpuré. Köttfärsklickar eller tonfisk, lökringar, paprikaringar mm mm. Här sätter bara fantasin stopp. Avsluta med rikligt med riven fet ost över och grädda i 175 ca 10 min. Strö oregano över innan servering.     Jag hoppade över det på denna (strö över oregano) och toppade min pizza med tonfisk, paprika, champinjoner och purjolök. :)

LCHF – PIZZA à la Mariann (jag använde grädde istället för vatten, annars är all text snodd rakt av från
http://mariannslchf.se/marianns-variant-av-lchf-pizza/)

Som INTE smakar omelett eller är degig.

för 1 pizzabotten:

1 ägg
1 msk grädde
0,5 dl kokosnötsmjöl
1 tsk fiberhusk
0,5 tsk bakpulver
1 msk smulad oregano och/eller basilika
1/4 tsk salt

Gör så här:

Vispa ägg fluffigt i några minuter, tillsätt grädde och blanda. Blanda de torra ingredienserna och blanda väl runt. Låt svälla i 5 min. Lägg degklumpen på bakplåtspapper och kavla ut den med ett bakplåtspapper över degen, eller tryck ut den till lämplig tjocklek och storlek. Grädda i 200 grader i ca 7 minuter.
(Pizzabottnarna här kan styckfrysas med smörgåspapper emellan, bara att ta fram och tina dem lite lätt, lägga på det gottiga och grädda vidare.)
Ta ut pizzabottnen och sänk temperaturen till 175 och lägg på tomatsås/tomatpuré. Köttfärsklickar eller tonfisk, lökringar, paprikaringar mm mm. Här sätter bara fantasin stopp. Avsluta med rikligt med riven fet ost över och grädda i 175 ca 10 min. Strö oregano över innan servering. 

Jag hoppade över det på denna (strö över oregano) och toppade min pizza med tonfisk, paprika, champinjoner och purjolök. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela