I Sussis skafferi

Matbloggstoppen

Fröiga tekakor

Publicerad 2012-03-06 22:34:40 i Matbröd

Ingredienser:   0,5 dl sesamfön  200 g philadelphiaost (Jag använde Coops cream cheese)  125 g keso (Jag använde laktosfri keso)  4 ägg  1 dl krossat linfrö  1,5 tsk bakpulver   2 tsk havssalt (Jag hade inget havssalt så jag tog ½ tsk vanligt salt istället)  1 dl mandelmjöl  1 msk fiberhusk     Gör så här   Sätt på ugnen på 175C  rosta sesamfrön i stekpannan och låt svalna  rör samman phiadelphiaost och keso  vispa äggen riktigt fluffiga i separat skål  rör ner krossat linfrö, sesamfrö, bakpulver, mandelmjöl och salt i phiadelphiasmeten  tillsätt lite av äggsmeten och rör om  tillsätt fiberhusken och rör samman  tillsätt lite av äggsmeten allt eftersom och rör samman till en smet. Låt svälla en stund (jag väntade ca 10min)  klicka ut smeten på en pappersklädd plåt (jag smorde bara en plåt och det fungerade bra). Grädda i mitten av ugnen ca 30-35 min tills brödet fått en gyllengul färg. Låt brödet svalna på galler.  Receptet kommer från Annika Rognebys senaste bok Bakglädje till vardags och fest, baka med LCHF utan socker och mjöl.
6 st.

Ingredienser:
0,5 dl sesamfön
200 g philadelphiaost (Jag använde Coops cream cheese)
125 g keso (Jag använde laktosfri keso)
4 ägg
1 dl krossat linfrö
1,5 tsk bakpulver
2 tsk havssalt (Jag hade inget havssalt så jag tog ½ tsk vanligt salt istället)
1 dl mandelmjöl
1 msk fiberhusk

Gör så här
Sätt på ugnen på 175C
rosta sesamfrön i stekpannan och låt svalna
rör samman philadelphiaost och keso
vispa äggen riktigt fluffiga i separat skål
rör ner krossat linfrö, sesamfrö, bakpulver, mandelmjöl och salt i philadelphiasmeten
tillsätt lite av äggsmeten och rör om
tillsätt fiberhusken och rör samman
tillsätt lite av äggsmeten allt eftersom och rör samman till en smet. Låt svälla en stund (jag väntade ca 10min)
klicka ut smeten på en pappersklädd plåt (jag smorde bara en plåt och det fungerade bra). Grädda i mitten av ugnen ca 30-35 min tills brödet fått en gyllengul färg. Låt brödet svalna på galler.
Receptet kommer från Annika Rognebys senaste bok Bakglädje till vardags och fest, baka med LCHF utan socker och mjöl.

Jag hittade det här receptet här:
http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1501
och jag använde texten på den sidan oxå, med en aning modifiering. Bilden är dock min egen. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela