I Sussis skafferi

Matbloggstoppen

Storkok!

Publicerad 2012-03-13 21:28:54 i Allmänt

Idag gjorde jag storkok! Billig fläskkarre i bit i affären och halva priset på både champinjoner och morötter = passa på! Men jag måste införskaffa nåt att reda av såser och grytor med. Nån som har nåt bra tips på vad man kan använda istället för vetemjöl? Idag tog jag det iaf, det kan ju inte bli så jättehögt kolhydratinnehåll av ca 1 dl mjöl till en megastor gryta som räcker till typ 20 personer?
mat
Javisstja, jag fick hjälp med matlagningen. Haha!
katt
Jag vet att morötter kanske inte är helt lchf men jag petade undan de flesta ur grytan. Mannen och sonen fick kokt potatis till, jag kokade blomkål till mig. Det blev så gott att jag slickade tallriken efteråt! Mums!
blomkål
Hur gjorde jag då? Jo, fräste 2 hackade lökar, 8 skivade champinjoner och 1 kg kött skuret i mindre bitar. Salta och peppra (vitpeppar). I med lite kinesisk soja och sen ca ½ liter vatten och 3 dl grädde. En grönsaksbuljongtärning och en köttbuljongtärning. Jag hade ½ kilo morötter skuren i slantar. I med det, låt puttra några minuter. Red av såsen, jag använde en toppredning av vetemjöl men det borde ju finnas nåt LCHF-vänligare alternativ? Smaka av. Ät. :)

Kommentarer

Postat av: Lotta

Publicerad 2012-03-14 00:51:57

Det borde funka med husk?

Postat av: Susanne

Publicerad 2012-03-14 00:56:28

You think? Fick tips om äggula men vet inte hur det funkar när det är stora mängder sås. Du menar fiberhusk/psyllium?

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-03-18 20:49:30

Du kan reda med philadelphia.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela