I Sussis skafferi

Matbloggstoppen

Birgittas fröknäcke

Publicerad 2013-09-22 18:58:00 i Matbröd

Idag försökte jag mig på att göra fröknäcke. Blev inte exakt efter Birgitta Höglunds recept eftersom jag inte hade någon kokosolja hemma. Så jag tog smör istället. Och så ökade jag linfröna. :) Jag glömde saltet haha men det får jag väl kompensera med extrasaltat Bregott på. ;) Jag var så fräck att jag kopierade Birgittas text rakt av, lade bara till mina ändringar i receptet. :)
 
 

Fröknäckebröd

1 dl Solroskärnor

1 dl Sesamfrön

1 dl hela Linfrön

2 msk Pofiber

1 msk Fiberhusk

50 gram Smör

2½ dl kokande Vatten

½-1 tsk Havssalt

Lite flingsalt att strö över

Blanda alla torra ingredienserna i en bunke. Koka upp vatten, lägg i smöret och koka upp på nytt.

Häll därefter vätskan över fröblandingen, rör om ordentligt. Smaka av om smeten är lagom salt.

Häll genast upp på en plåt med bakplåtspapper 30×33 cm, sprid ut till en tunn kaka med bakskrapa. Strö över lite flingsalt.

Grädda på 150° i 45 minuter. Ta ut och markera fyrkanter med degskrapan.

Stäng av ugnen, sätt in brödet att torka i en halvtimme.

Bryt i bitar och njut av ett nyttigt och gott knäckebröd, med minimalt med kolhydrater.

För ett få ett bröd lite likt Finn Crisp, smaksätt smeten med 1-2 tsk Brödkryddor eller stött Anis, Fänkål och Kummin.

Smulad, torkad Timjan, Oregano, Nässlor eller nån annan ört, kan också vara gott på.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela