I Sussis skafferi

Matbloggstoppen

LCHF-frallor med chiafrön

Publicerad 2013-10-07 17:38:00 i Matbröd

Hoho! Tänkte kombinera LCHF med periodisk fasta (5:2) och på min första fastedag ställer jag mig och bakar LCHF-frallor. Yey! De får åka direkt ner i frysen utan att passera gå (min mage alltså). Inspirationen till dessa hittade jag hos Hannah Bengtzén.  Det doftar fantastiskt så hoppas de blev goda! Jag hade ingen yoghurt eller mandelmjöl hemma så jag bytte ut mot grädde och kokosmjöl. Och så tog jag kokosolja istället för smör och chiafrön istället för linfrön. :P
 
 
Ingredienser:
 
2 ägg
2 dl grädde
3 msk smält kokosolja
1,5 dl pofiber
3 msk kokosmjöl
2,5 tsk bakpulver
1,5 msk fiberhusk/psyllium
0,5 tsk salt
2 msk chiafrön
 
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa äggen pösiga och ha sedan i grädden och det smälta kokosfettet. Blanda alla torra ingredienser i en bunke och rör ner det i äggblandningen. Låt svälla ca fem minuter.
 
Fukta händerna och forma sex st runda bullar av smeten. Lägg ut dem på bakplåtspappersklädd plåt. Om du vill kan du strö över lite frön, eller varför inte riven ost? Gräddas i mitten av ugnen ca 15 minuter.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela