I Sussis skafferi

Matbloggstoppen

LCHF lasagne med aubergine, champinjoner och bacon.

Publicerad 2013-10-09 20:30:00 i Matigt!

 
Jag tänkte göra en vegetarisk canneloni ikväll från ett recept som jag hittade här: Erikas LCHF till vardag och fest.
Jag gjorde pastan exakt som det står i hennes recept men mina plattor blev lite konstiga så jag gjorde en lasagne av alltihop istället. Jag använde Valios laktosfria cream cheese istället för ricotta. Och så lade jag till ett paket bacon i grönsaksröran. Så det blev inte vegetariskt ändå! :)
 
Superdupergott blev det!
 
Pasta:
4 ägg
1 dl vatten
0,5 dl fiberhusk
2 msk kokosnötsmjöl
1 tsk salt

Grönsaksröra:
1 aubergine
250 g champinjoner
100 g cream cheese (en halv burk typ Philadelphia)
1 pkt bacon
Salt och svartpeppar

Tomatsås:
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 burk krossade tomater
1 tsk torkad basilika
Salt och svartpeppar

Topping och mellan:
Ostskivor av din favoritost att lägga mellan och ovanpå. Jag använde Prästost.

Gör så här:
Pasta: Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Vispa ihop ägg och vatten i en annan skål. Använd elvisp och vispa långsamt ner vätskan i fiberhuskblandningen. Häll sedan ut smeten på två bakplåtspapper, lägg plastfolie över och kavla ut tunt. Ta bort plastfolien och tillaga i ca 10 minuter i 150 grader. Ta ut och skär pastan i 12 st lasagneplattor. Hit kan förberedas i förväg och förvaras i kylskåpet eller frysas in.

Fyllning: Skär auberginen i små tärningar, salta och lägg i ett durkslag minst 30 minuter. Skiva champinjonerna i små bitar. Skär baconet i små bitar. Stek champinjoner, bacon och aubergine, smaka av med salt och peppar. Ta av från värmen och rör ner cream cheese. Låt svalna något.

Tomatsås: Finhacka löken och fräs i smör tillsammans med pressad vitlök. Tillsätt krossade tomater, basilika, salt och peppar. Låt såsen koka utan lock i ca 20 minuter.

Varva grönsaks/baconröra, tomatsås, lasagneplattor och ostskivor i en ugnsform.  Avsluta med ett lager ost. Gratinera i ca 25 minuter i 200 grader.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela